miércoles, 9 de marzo de 2016

Dopoledni prohlidka Wind Cave a Clearwater Cave a odpoledni prochazka botanickou stezkou se zastavkou na vyhlidkove vezi

Vzbudila jsem se do oblacneho dne. Dopoledne jsem mela na programu prohlidku dvou jeskyni - Wind Cave (vetrne jeskyne) a Clearwater Cave (jeskyne s pruzracnou vodou). Tour zacinala o tri ctvrte na devet. K snidani jsem dostala klasicky toastove chleby, nejake ovoce, vajecnou omeletu a caj.
Rano bylo nejake sere. Na to, ze bylo po osme, kdyz jsem vychazela, byla docela tma. Proc tomu tak je nam rekl pruvodce Peter. Dnes kolem pul devate je nad jiznim Borneem zatmeni slunce. Kdyby nebylo pod mrakem, mozna by jsme jej videli. Tady ale jen castecne. Pry je to rarita po vice jak 300 letech.
Na recepci jsem doplatila vsechny zamluvene aktivity. Na tour jsme vyrazeli po rece na tradicnim clunu. Prvni zastavkou byla nedaleka vesnice Batu Bungan Longhouse, kde jsme meli moznost si koupit nejaky z rukodelnych vyrobku etnika Pandan. Toto etnikum je puvodne kocovne a obyva tropicky les. Pote, co byla oblast kolem hory Gunung Mulu vyhlasena narodnim parkem navic zapsanym na seznamu UNESCO, zakazala malajska vlada komukoliv v parku bydlet, natoz kocovat z mista na misto a stavet si drevene vesnice. Vlada pro toto etnikum zacala stavet vesnici u reky pred parkem. Prvni domy ale shorely. Zrejme v nich Pandanove nechali horet svicku. Pote jim vlada postavila zdene domy. Starsi clenove vesnice moc s timto zpusobem zivota na jednom miste nesouhlasi, mladsi generace to ale chape a vita.





Prevazna cast jejich vyrobku jsou nahrdelniky ze semen, proutene tasky, pistalky, na ktere stare pani hraji nosem, a naramky z koralku. U trznice je nekolik tabuli s informaceni o historii a zpusobu zivota tohoto etnika.
Po dalsich deseti minutach plavby na motorovem clunu, jsme vysedli u mola pod Wind Cave. Vystoupali po drevenem chodnicku ke vchodu do jeskyne. Na stene v jednom vyklenku u vchodu se na sebe tisnili ovocni netopyri. Ti jsou mnohem vetsi nez ti bezni netopyri pozirajici hmyz. Zivi se ovocem a vetsinou na ne lze narazit prave u vchodu do jeskyni. Wind Cave je beznou jeskyni. Nijak zvlast me svou vyzdobou neomracila.
Ke Clearwater Cave jsme presli po stezce podel vapencovych sten. V jednom miste priroda vykouzlila stejne utvary, jako slavne Pinnacles, ke kterym se putuje tri dny a dve noci a trek je pry narocnejsi nez vystup na Mt.Kinabalu (a to se nesplha do takovych nadmorskych vysek).
K jeskyni vede vice nez 200 schodu. Predtim, nez jsme se vydali na vystup, jsme se zastavili na chvili na prostranstvi pod schody urcenemu k piknikum. Kolem tece reka Clearwater, ktera predtim proteka jeskyni. Zde se pozdeji budeme moct osvezit koupeli.
Nez jsme zacali stoupat, zpozoroval Peter na schudku maleho hnedeho stromoveho hada. Na dotaz, zda je jedovaty, rekl, ze knihy rikaji, ze neni. Had se po chvili koukani na nas schoval pod schody. Mesic jsem hada nevidela a ted behem dvou dnu jiz dva. Celkove je to tu opravdova dzungle. Spousta hmyzu, jesterek, gekonu. Pry v lesich ziji i velka zvyrata jako opice, levhart oblackovy, bornejsky sun bear atd. Ale z vetsich savcu jsem videla jen veverky, kterych je kolem parku docela dost.
Docela dost je tu i komaru. To me docela prekvapuje, protoze jsem cetla, ze diky milionum netopyru, kteri kazdy vecer vyletaji z jeskyn, tu komari nejsou. Dnes na me pritom utocili jak zbesili. Videla jsem vic komaru nez za celou dobu v Sabahu, kde me dostal jen jeden nebo dva.
Jeskyne Clearwater je pry nejdelsi jeskyni v Jihovychodni Asii. Do dneska se prozkoumalo jejich 204 km. Patri tak do desitky nejdelsich jeskyni na svete. To nam alespon rekl Peter. Velky vchod do jeskynniho systemu je lemovan krapnikovou vyzdobou na niz je jednolista rostlina, ktera pry roste jen na teto stene. Sesli jsme do velkeho salu a nejdriv se vydali do "Lady`s Cave", ktera je kousek od vchodu do Clearwater Cave. Obe jeskyne ale nejsou spojeny. Zatim se nenasel pruchod.
Sestoupili jsme do Clearwater Cave. Proteka ji pruzracne cista reka. Ti, kteri si zaplati dobrodruznou speleologickou tour, zde konci plavanim rekou. Behem zhruba sesti hodin prochazeji 8 km jeskyni, nekde se musi proplazit sterbinou a posledni 1,5 km plavou prave v rece Clearwater. Mohla by to byt zajimava tour, kdybych si ji mela jak zdokumentovat.
Po prohlidce jeskyne, kterou poletovalo mnozstvi vlastovek, jsme dostali asi 20 minut na koupel v rece u piknikove zony. Reka ma prijemnych 24 stupnu. Pro mistni je to moc studene. Pro nektere navstevniky, jako francouzska skupinka z Reunionu, byla take studena. Pro me byla osvezujici. Ani jsem neresila, ze bych se z plavek prevlekala do sucheho. Tady z cloveka leje pot od rana do vecera (a to leje je mnohdy doslova), obleceni nebylo stejne vlhke, tak jsem je natahla pres plavky a plulo se nazpet ke sprave parku. V jednu tour skoncila.
Na obed jsem si zasla pred areal parku do restaurace mistnich. Dala jsem si kure pripravovane v bambusu s ryzi. Bylo to vynikajici.
Zbytek odpoledne jsem se chtela projit po botanicke stezce, kterou jsme vcera prochazeli behem nocni prochazky. Na trase je i vyhlidka nazvana "tree top tower". U sekuritaku parku jsem si vyzadala klic ke vezi a sla na prochazku.
V noci ta trasa vypadala zajimaveji. Krome motylu a jesterek jsem nevidela zadne zvire. Rozhledna je nastesti kovova s normalnimi schody, zadny zebrik na kmeni stromu ve stylu Danum Valley. Pry se odtud dobre pozoruji ptaci. Ja ve vetvich objevila jen letajici jesterku.
Pomala prochazka mi zabrala dve hodiny. V kavarne jsem si vsimla cedule, ze za poplatek 5 ringgitu dostanu na recepci heslo k wifi. Rozhodla jsem se do toho investovat. I kdyz je to pekne pomaly internet.
Pred patou jsem se vydala z parku ven zpet na ubytovani. Pro dnesek toho bylo dost. Nad horami uz se zase valely cerne bourkove mraky. V dali jsem videla i duhu. Vcera prisla bourka take kolem pate. Dnes ve ctvrt na sest, kdyz jsem vychazela ze sprchy. Dnesni slejvak ale byl obrovsky. Vzduch se diky tomu procistil. Bourka se po sedme vratila. Sedela jsem na verande a pozorovala bliskajici se obzor. Jake jsem mela vcera stesti, ze nam behem nocni prochazky tak nelilo.
Doufam, ze budu mit stesti na pocasi i zitra, kdy jdu celodenni tour The Garden of Eden & Valley Walk zakoncenou pozorovanim milionu netopiru vyletajicich z jeskyne.

No hay comentarios:

Publicar un comentario